Valkuilen voor een (startende) ondernemer

Bij het ondernemen komen veel dingen bij kijken. Sommige mensen hebben een geboren talent voor ondernemen en sommige leren het door een trial & error proces. Hierdoor zijn er veel valkuilen waar jij als ondernemer in kunt lopen.

Hieronder hebben wij de meest voorkomen valkuilen op een rijtje gezet, zodat iedere (toekomstige) zzp’er/onderneming ervan kunnen leren! Voorafgaand slecht of helemaal niet voorbereid op situaties. Waarschijnlijk wel de grootste en meest voorkomende valkuil. Als je begint met ondernemen, heb je 3 rollen binnen je bedrijf:

  • Vakman
  • Verkoper
  • Manager

Wanneer je geen partner hebt, heb worden alle functies automatisch op jou gericht. Meestal ligt je specialiteit maar bij 1 van de bovenstaand genoemde rollen. Als je wilt dat je bedrijf groeit is het essentieel dat je partners, medewerkers of freelancers om je heen verzameld die de resterende rollen als primaire taak kunnen overnemen. Wanneer je aan je bedrijf en niet in je bedrijf werkt, zal je bedrijf niet stranden maar blijven varen naar hogere gebieden!

Personeelszaken

Om even in te haken op de vorige valkuil, vele startende ondernemingen vinden het lastig om (het juiste) personeel te vinden. Vooral bij starters is het zo dat de werkgever geen eerdere ervaring heeft gehad met leidinggeven, waardoor er veel spanning tussen werkgever en werknemer kan ontstaan. Zorg er ook voor dat je voorbereid bent op alle personeel gerelateerde situaties zoals: (langdurig) ziek worden. Wanneer je niet de juiste maatregelen hebt getroffen kan dit grote financiële consequenties hebben.

Tegenvallende omzet

Wat is het doel van elke onderneming? Juist, omzet maken zodat het bedrijf kan groeien. Maar stel dat de verkoop enorm tegenvalt of zelfs niet eens in gang komt? Misschien slaat je sales-pitch niet aan of misschien ben je niet commercieel genoeg ingesteld om van een lead een klant te maken. Gelukkig zijn er vele oplossingen hiervoor. 1 van de oplossing is de meest voor de hand liggende, namelijk: verkooptraining volgen en nog een goede oplossing is een commercieel directeur in dienst te nemen. Dat laatste zal misschien wel een duurdere aanpak zijn mits je een hele goede sales persoon in dienst hebt genomen.

Te weinig “ondernomen”

Je verwachtingen liepen helemaal op hol waardoor je de realiteit mogelijk vergeten was. De verwachtingen waren dat je (startende) onderneming automatisch velen klanten zou trekken en je een kamer vol gouden munten kon zwemmen als Dagobert Duck, helaas gaat het meestal niet zo makkelijk.

Een eigen onderneming betekent hard, hard en nog eens hard werken! Je zult keuzes moeten maken, prioriteiten stellen en mogelijk veel van je sociale leven opgeven.

Waar elke onderneming mee begint is netwerken. Netwerken is heel belangrijk, je moet zorgen dat de naam van je bedrijf in het geheugen wordt geprint van mensen zodat ze jouw diensten/producten kunnen kopen en dan weer kunnen aanbevelen. Dus wees niet bang om op potentiële klanten af te stappen en overtuig mensen van jouw product of dienst, ook al ben je er zelf nog niet helemaal zeker van. Als je ziet dat mensen enthousiast zijn dan wordt je vanzelf zekerder.

Geef nooit op tot het einde! Ondernemen is een kwestie van durven, doen en doorzetten. Hiermee onderscheid je jezelf tussen een goede ondernemer en een baas.

Niet voorbereid zijn op wanbetalers

Niks is irritanter dan een klant die niet (op tijd) betaald. Gelukkig is dit probleem voor grotere bedrijven niet zo heel erg, want die hebben meestal wel een buffer opgebouwd. Maar voor kleinere bedrijven kan dit catastrofale gevolgen hebben! Zorg er altijd voor bij het versturen van je factuur dat naast de vanzelfsprekende aspecten (bedrag, IBAN-nummer, omschrijving van de dienst/product etc.) dat je een uiterste factuurdatum en betalingstermijn toevoegt. Wanneer het geld na de betalingstermijn nog niet op je rekening gestort is stuur je de klant dan een betalingsherinnering. Velen starters zijn hier bang voor, omdat ze denken dat hun klant(en) dan geïrriteerd raakt. Wees hier niet bang voor, er is gewerkt voor de klant dus zou hij ook moeten betalen voor je dienst(en) of product(en). Je staat dus volledig in je recht!

Een goed administratie systeem kan je ook helpen bij je debiteurenbeheer, administratie voor de ZZP is van groot belang. Hiermee voorkom je dat je verlopen betaaltermijnen over het hoofd ziet en kan je direct actie ondernemen.

Blijf wel altijd netjes, aangezien de klant de factuur wegens omstandigheden de rekening wellicht over het hoofd kan hebben gezien.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *